Moet je persé een doelgroep of ideale klant hebben als je net begint?
Ik zie dat veel startende ondernemers eigenlijk geen actie ondernemen doordat ze blijven hangen op zaken zoals plannen schrijven ideale klant beschrijven, logo ontwerpen etc. Terwijl dat in het begin niet het belangrijkste is. Want daarmee haal je niet je eerste klanten binnen.
Herken je dat? Maak je dan geen zorgen over die ideale klant. Mijn eerste website lijkt ook niks op wat het nu is. Ga voor progressie over perfectie. Test uit welke klanten wel en niet bij je passen en scherp het daarna aan met de volgende stappen.
Je doelgroep is een onderdeel van je websitestrategie
Bij de start van mijn webdesignprojecten doe ik altijd eerst een strategiecall. De ideale klant komt ook aan bod. Dit is een belangrijk onderdeel van de strategie van een website.
Als we namelijk weten wie we moeten aanspreken, kunnen we het design erop aanpassen. En vinden we het perfecte balans tussen jouw persoonlijkheid en je ideale klant. Waardoor jij echt trots bent op je website én je doelgroep erdoor wordt aangesproken. En je trekt daardoor klanten aan waar je ook echt blij van wordt.
Hoe weet je wie je ideale klant is?
- Begin met het beschrijven van klanten met wie je graag hebt samengewerkt. Beschrijf hun karakter, wat ze belangrijk vinden in het leven, hun bedrijf, en zelfs hun hobby’s.
- Waarschijnlijk komen er bepaalde eigenschappen die meerdere klanten hebben. Onderstreep die eigenschappen.
- Geef je ideale klant een gezicht. Je kunt natuurlijk die echte klant in je achterhoofd houden. Maar je kunt ook een fictief karakter eraan koppelen.
Mijn klantprofiel karakter is Donna Sheridan uit Mamma Mia, gespeeld door Meryl Streep. Donna heeft humor, is ondernemend, onafhankelijk werkt hard, maar loopt zichzelf soms voorbij. Hecht waarde aan familie, vrienden en vrijheid. En kan soms een beetje chaotisch zijn. Dit beeld helpt me bij het maken van content en het ontwerpen van mijn website. Bij alles denk ik: spreekt dit Donna aan?
Hoe bouw je een website rondom je doelgroep?
Denk na over waar jouw ideale klant mee worstelt, hoe ze contact willen opnemen, wat diegene belangrijk vindt en welke look and feel ze aanspreekt. In mijn geval draait het om laagdrempeligheid, vertrouwen, vrijheid en duidelijkheid.
Dus..
- houd ik het design van mijn website simpel en overzichtelijk;
- kun je gemakkelijk/snel contact opnemen;
- kun je zelf een call inplannen;
- heb ik ook diensten voor als je zelf aan de slag wilt, zoals mijn webdesigncursus of websiteconsult;
- komt in mijn teksten regelmatig het verlangen -vrijheid- van mijn doelgroep terug;
- zie je veel foto’s van mij voor toegankelijkheid;
- maak ik persoonlijke videotutorials aan het eind van een project, zodat mijn klanten onafhankelijk blijven;
- zijn mijn teksten duidelijk en to-the-point;
- komt mijn levensstijl vol vrijheid als digital nomad regelmatig terug.
Een ander leuk voorbeeld is de website van Memories by Marleen
Marleens doelgroep houdt van natuur, reizen/avontuur, gezellig/knusheid, toegankelijkheid en persoonlijke aandacht. Daarnaast is de doelgroep visueel ingesteld.
Op de website gebruiken we daarom ook polaroids, een handgeschreven accent lettertype, reizen/bossen komt regelmatig terug en er zijn zelfs handgetekende gifjes op de website. Ook zie je veel voorbeelden van Marleens werk en minimaal tekst.
Een ander belangrijk onderdeel van je website om je ideale klant bouwen, is zorgen voor een goede klantreis. In deze uitgebreide blog lees je hoe je dat doet.
Wil je meer weten over websitestrategie?
Bekijk dan mijn gratis masterclass Zonder Stress, Vol vertrouwen websites bouwen als VA.