Maak je ook algemene voorwaarden? Hoeveel kost het als ik mijn privacybeleid en algemene voorwaarden door jou laat doen? En welke informatie heb je dan van mij nodig?
Al deze informatie stond gewoon op de website van Inge, de jurist met wie ik een kennismaking had. Ze snapte er niets van: Waarom vragen mensen steeds naar de bekende weg?
In deze blog vertel ik je hoe dit komt en hoe je dit probleem oplost.
Websitebezoekers haken af op een onduidelijke website
Het probleem lag aan de duidelijkheid van de website. Alle informatie stond in de teksten. Maar het was rommelig weergegeven. Alles stond samen op één pagina. Veel websitebezoekers wisten niet waar ze moesten kijken en wat ze precies nodig hadden.
Dat moesten we natuurlijk oplossen!
Als je een vraag 1 keer binnenkrijgt, kun je ervanuit gaan dat zeker 10 mensen dezelfde vraag hebben.
Maar deze mensen stellen de vraag niet en verlaten je website. En dat is zo zonde. Want misschien kun je ze ontzettend goed helpen.
In dit geval merkte Inge dat toen de nieuwe website live stond, mensen zelf daadwerkelijk kennismakingen boekten via haar website!
5 tips voor een duidelijke website
Gelukkig kun je dit probleem met slim design oplossen.
1. Gebruik voldoende witruimte
Een veelvoorkomend probleem is het gebrek aan witruimte. Als alles dicht op elkaar staat, oogt je website rommelig en onoverzichtelijk. Witruimte zorgt voor rust en maakt je site prettiger om te lezen. Bezoekers kunnen zo informatie beter verwerken én blijven langer op je site.
2. Wees consistent in je branding
Dit is iets wat ik weleens zie bij ondernemers die nog zoekende zijn in hun bedrijf in stijl: je durft niet te kiezen. Er staan ontzettend veel verschillende vormen, kleuren of lettertypes op de website. Dit maakt het rommelig en verwarrend. Het kan ook afleiden van je boodschap. Wees dus niet bang om keuzes te maken.
Wil je hier meer over weten? In de webdesigncursus leer je o.a. hoe je een branding maakt die helemaal bij je past.
4. Vermijd de ‘muur van tekst’
Dit zie ik ook vaak terugkomen op websites. Je bent enthousiast over je aanbod en je bedrijf en wilt alle informatie geven. Vervolgens schrijf je 4 kantjes vol met informatie. Je leraren van de middelbare school zouden supertrots op je zijn! Maar je websitebezoekers worden er minder blij.
Op een scherm leest zo’n verslag niet prettig. Wees dus niet bang om te schrappen.
Breek teksten met paragrafen of blokken. Je kunt ook af en toe een foto of uitgelicht blok tussen je teksten gebruiken om het behapbaarder te maken. Maak belangrijke woorden vetgedrukt zodat scannende lezers alsnog weten waar je tekst over gaat.
3. Beperk opties & begeleid je bezoeker door je website heen
Waarschijnlijk kun je je klanten met ontzettend veel zaken helpen. Maar door te veel opties te bieden, creëer je alleen maar keuzestress. Daardoor..
- Doen mensen er onnodig lang over om een aankoop te doen.
- Of haken helemaal af, omdat ze het gewoon niet weten.
- Hebben een grotere kans op aankoopspijt, doordat ze niet overtuigd zijn of hun keuze wel de juiste is.
Begeleid je bezoekers door je website heen. Ik steek ‘m vaak zo in: wil jij [doel klant], ga dan voor [dienst die bij dat doel past].
Zo help je ze vol vertrouwen aan de beste dienst. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn blog over de klantreis op je website.
* Zo werkt deze zogenaamde klantreis in praktijk op de website van mijn klant Lilar.
5. Houd je website intuïtief
Het gevaar van creatief zijn, is dat je misschien te creatief bent op je website. Je hebt bijvoorbeeld prachtige knoppen gemaakt. Maar mensen snappen niet dat het een knop is. Ze denken bijvoorbeeld dat het een sierelement is. Het gaat dan aan z’n doel voorbij.
Om nog verder te gaan over de call-to-actions: je wilt knoppen bijvoorbeeld een beetje opvrolijken door er een creatieve tekst op te zetten. Denk aan ready to rumble of knal het confettikanon. Het klinkt heel leuk, maar mensen snappen niet zo goed wat je ermee bedoelt. En wat er gaat gebeuren.
Ook zie ik weleens leuke icoontjes voor het menu. Of het menu staat op een andere plaats of pagina’s als ‘contact’ heet ineens iets als ‘customer happiness’. Voor jou lijkt het heel logisch en leuk. Maar regelmatig gaan je bezoekers onnodig zoeken.
Ik ben een voorstander van creativiteit, maar houd het logisch en gebruiksvriendelijk. Zo moet het dus niet:
Merk jij dat je websitebezoekers vaak naar de bekende weg vragen? En ben je klaar voor een prachtige, duidelijke website die helemaal jouw profossionaliteit uitstraalt? Boek dan een matchcall.