90% van je websitebezoekers bekijkt eerst je headers en knoppen voordat ze überhaupt de rest bekijken. Call-to-actions zijn dus niet alleen belangrijk zodat je websitebezoekers actie ondernemen, maar ook om een goede indruk achter te laten.
Maar wat is een call-to-action precies? En hoe zorg je dat ze echt werken? Waardoor je klanten en leads binnenhaalt via je website? In deze blog lees je alles over cta’s.
Wat zijn Call to Actions?
Een Call to Action (CTA) is meer dan alleen een knop. Het is een element op je website dat bezoekers aanzet tot actie. Dit kan een knop, link, formulier of banner zijn. Zie bijvoorbeeld de banner bovenaan deze pagina die je vertelt hoeveel plekken ik nog vrij heb voor webdesign of een leuke actie.
Hoe maak je een goede, converterende call-to-action? 5 tips
Een goede, converterende cta voldoet aan een aantal kenmerken:
- Simpel en duidelijk: Simpelheid is key. Zorg dat het duidelijk is dat ze erop kunnen klikken. Daarnaast moeten bezoekers begrijpen wat er gebeurt wanneer ze op de knop drukken.
- Activerend en informatief: CTA’s moeten mensen aanzetten tot actie en vertellen wat ze kunnen verwachten. Gebruik bijvoorbeeld teksten als “Klik hier,” “Plan een call,” of “Download gratis.”
- Toevoegen van urgentie: Voeg waar mogelijk urgentie toe. Bijvoorbeeld, “Reserveer één van de laatste plekken.”
- Opvallend en creatief: Gebruik contrasterende kleuren en gebruik animaties (laat de knoppen inspringen) of visuele elementen die de aandacht trekken.
- Personalisatie: Gepersonaliseerde CTA’s werken 202% beter dan standaard knoppen. Maak het persoonlijk en sluit het aan bij je branding en tone of voice. Call-to-actions in de ‘ik-vorm’ werken trouwens over het algemeen beter dan de ‘jij-vorm’. Denk aan: ‘ja, ik wil direct starten’
Bij de website van Flux Dance zie je in één oogopslag waar de knoppen staan
Laat je call-to-actions nog meer opvallen
Wist je dat onze ogen automatisch getrokken worden wanneer iemand ergens naar wijst. Dit kunnen we mooi toepassen!
Plaats een foto naast jouw cta waarin je kijkt of wijst naar de knop. Zo wordt het oog van je websitebezoeker wordt er automatisch naartoe getrokken. Dit werkt ook door bijvoorbeeld een pijl naar je knop te laten wijzen.
Daarnaast werkt een knop beter, dan een gewone link.
Zorg dat je eerste call-to-action boven ‘de fold’ staat. Dat is het eerste wat je websitebezoekers zien (waar je niet voor hoeft te scrollen).
Een leuke truc: hoe weet je of je knoppen voldoende opvallen?
Knijp je ogen samen totdat je wazig ziet en scroll dan door je website. Welke elementen vallen je op? Als het goed is moet je zo precies zien waar je call-to-actions staan. Zie je ze niet? Dan is er werk aan de winkel!
Testen en Optimaliseren
Experimenteer met verschillende CTA’s op je website. Gebruik A/B-tests (verschillende varianten) om te ontdekken wat het beste presteert. Denk na over de tone of voice, kleuren en de mate van personalisatie die het beste bij jouw doelgroep past. Onthoud dat een goede CTA de klantreis moet ondersteunen en niet voor verwarring of afleiding moet zorgen.
Gebruik je WordPress met het Divi-thema? Dan is er een speciale functie voor A/B-testing. Superhandig!
Goede call-to-actions kunnen een wereld van verschil maken
Ze sturen bezoekers in de juiste richting en zetten hen aan tot waardevolle interacties. Simpelheid, duidelijkheid, en een vleugje creativiteit kunnen het verschil maken. Vergeet ook niet te testen en te optimaliseren om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep.