I love tools! Er zijn dus echt superveel tools die je leven als ondernemer een stuk makkelijker en sneller maken. Als (technisch) virtual assistant of webdesigner mag je deze tools niet missen.
1. Divi – om websites mee te bouwen
Divi is een WordPress-thema en is mijn favoriete thema. Het is namelijk zoveel meer dan een thema. Het is een visuele bouwer waarmee je prachtige websites aan de ‘voorkant’ bouwt. Geen codes dus en je ziet wat je doet. In de webdesigncursus werken we trouwens ook met Divi.
Een ander voordeel van Divi is dat ze naast een jaarlijks abonnement een lifetime licentie voor onbeperkt aantal websites hebben. Bouw je dus websites voor klanten? Dan kun je je Divi licentie als bonus erbij aanbieden.
2. Canva – Design
Canva is echt wel een favorietje. Met Canva kun je heel makkelijk mooie ontwerpen maken. Ik gebruik Canva ook weleens in combinatie met webdesign. Zo maak ik weleens achtergronden met Canva.
Verder gebruik ik Canva heel veel voor social media. Mijn offertes en mijn Impact Guide maak ik ook op in Canva. Je hebt direct de juiste formaten en ik vind het sneller werken dan Photoshop, Indesign of Illustrator. Je pakt gewoon een leuk template, past het aan in jouw stijl en exporteren maar. Ik gebruik de pro-versie van Canva, omdat je dan meer mogelijkheden hebt.
3. Calendly – Videocalls inplannen
Een afspraak boeken kan enorm veel tijd kosten. Misschien herken je dit wel:
‘Hey ik wil graag een kennismaking inplannen?
‘Leuk! Kun jij op vrijdag?’
‘Nee ik kan alleen op maandag’
‘O om 9 uur dan doen?’
‘Nee ik kan pas vanaf 10 uur’.
En zo gaat dat even door. Dat kost je ontzettend veel tijd. Met Calendly stuur je ze gewoon een link door, je klant boekt de afspraak in en krijgt automatisch een mailtje met een link naar Google Meet of Zoom.
Ik gebruik Calendly gratis.
4. Notion – database van je bedrijf
Notion is een tool waarmee je je eigen database maakt. Ik heb er onder andere een heel CRM-systeem voor mijn klanten in gebouwd, waarin ik in schrijf wat we hebben besproken en welke ideeën me tussendoor binnenschieten. Ook heb ik de websitecodes die ik veel gebruik erin staan en mijn planning, zodat ik weet wanneer ik weer plek heb voor nieuwe webdesignklanten.
Ik gebruik Notion gratis.
5. Trello – voor projectplanning
Ik gebruik Trello voor mijn websiteprojecten. Het is makkelijk visueel en overzichtelijk te maken voor klanten. Benieuwd hoe zo’n websiteplanning eruitziet? Je kunt mijn persoonlijk websiteplanning gratis downloaden.
Trello is tot 10 borden gratis.
6. Toggl – voor tijdsregistratie
Ik gebruik Toggl voor mijn urenregistratie. Het is natuurlijk belangrijk om je uren bij te houden voor de belastingdienst. Maar ik vind het fijn om inzicht te hebben in de tijd die ik aan bepaalde taken besteed. Zo kan ik voor offertes betere inschattingen maken.
Met Toggl kun je verschillende klanten en projecten aanmaken. Je zet de timer aan als je aan het werk bent. Werk je op uurbasis? Dan kun je na een opdracht/maand een overzicht uitdraaien van je gewerkte uren en die meesturen met de factuur. Zo ziet de klant precies hoelang en wanneer je met bepaalde taken bezig bent geweest. Ik gebruik de gratis variant van Toggl.