Hoe maak je een goede salesfunnel?

Een salesfunnel is voor de meeste bedrijven onmisbaar. Met een salesfunnel begeleid je je doelgroep door het aankoopproces heen met meerdere contactmomenten. Je biedt meerwaarde aan je (potentiële) klanten waardoor zij je zien als een expert in jouw vakgebied. Het mooie van zo’n funnel is dat je het voor een groot deel kunt automatiseren. Je maakt je klant dus ‘warm’ voor je producten of diensten terwijl het je niet veel extra werk oplevert. Dat klinkt als muziek in de oren, toch? Wil je weten wat een salesfunnel precies is en hoe je een goede salesfunnel maakt? Lees dan snel verder.

Salesfunnel

Wat is een salesfunnel eigenlijk?

Een salesfunnel is de route die iemand doorloopt vanaf de eerste kennismaking tot de aankoop. Het doel van een salesfunnel is om je doelgroep door het koopproces heen te leiden, waardoor hij/zij klant wordt.

De letterlijke vertaling van funnel is trechter. Een trechter loopt van breed naar smal en dat zie je ook in het plaatje. Bovenin bevinden zich de meeste mensen. Langzaamaan wordt de groep mensen kleiner totdat je echte klanten overblijven.

Bovenaan de trechter staan al je prospects. Dit zijn bijvoorbeeld websitebezoekers of mensen die je facebookcampagne hebben gezien.

Leads zijn mensen die interesse tonen in je producten/diensten. Ze hebben zich bijvoorbeeld ingeschreven voor je nieuwsbrief of volgen je op social media.

Daaronder komen de zogenaamde hot leads. Dat zijn mensen die zeer geïnteresseerd zijn. Zij maken bijvoorbeeld al gebruik van een kortingsactie of hebben meer informatie aangevraagd.

Onderin de trechter staan je daadwerkelijke klanten.

Waarom zou je een salesfunnel maken?

Zeg eens eerlijk: je ziet een advertentie op Facebook voor een bepaalde dienst. Denk je dan: ‘Ja, dat wil ik! Ik meld me gelijk aan‘? Of wil je eerst meer weten over die persoon en dienst voordat je je aanmeldt? Ik hoor, zoals de meeste mensen, bij de laatste groep; ik wil eerst vertrouwen hebben in het product/de dienst en de persoon erachter voordat ik een aankoop doe. In een salesfunnel bouw je een band op met de potentiële klant en zorg je ervoor dat je aan je doelgroep laat zien wat je allemaal kan en weet. De potentiële klant hoeft zich ook niet helemaal in je website te verdiepen, maar jij leidt diegene door het aankoopproces heen. Je zorgt dus voor meer gemak.

Een salesfunnel maken in 4 stappen

Een goede salesfunnel bestaat uit verschillende stappen waarin je mensen steeds enthousiaster maakt voor je product of dienst en je jezelf neerzet als branche-expert.

Stap 1: Weggever en instapproduct maken

In de eerste stap ga je een weggever maken. Zo kan bijvoorbeeld een reisbureau een handige inpaklijst maken. Andere ideeën zijn een gratis e-book, cheatsheet of minicursus. In ruil hiervoor vraag je het e-mailadres van de klant. Zo ga je bijvoorbeeld je websitebezoekers veranderen in leads.

Zorg hierbij dat je een goede landingspagina hebt waarop mensen zich kunnen aanmelden voor je weggever en waar je jezelf en je diensten voorstelt.

Daarnaast maak je een bedankpagina met een one time offer. Hierin bied je een instapproduct aan voor een tijdelijke spotprijs. Mensen hebben je weggever al aangevraagd en zijn dus al geïnteresseerd in je producten/diensten. Met zo’n aanbod waar je eigenlijk geen nee tegen kunt zeggen, kun je je advertentiekosten eruit halen. Daarnaast kun je mensen overhalen om je echte producten/diensten te kopen. Bij zo’n instapproduct kun je denken aan een e-cursus voor €25,-, die eigenlijk €200,- waard is. Mensen moeten echt iets aan het instapproduct hebben, maar ze moeten ook meer willen. Dus benoem ook zeker wat je nog meer voor die mensen kunt doen. Mensen die het instapproduct afnemen zijn hot leads en zullen eerder echte klanten worden.

Stap 2: E-mailautomatisering maken

In deze stap ga je een automatische e-mailreeks maken voor de mensen die zich inschrijven voor de weggever. In deze reeks stuur je om de 4 à 5 dagen een e-mail. Ik ken ook marketeers die iedere dag of om de dag een e-mail sturen, maar dit vind ik zelf te spammerig. Mensen moeten zich niet aan je gaan ergeren. Door goede en interessante mails te schrijven, zorg je voor meerwaarde voor je doelgroep. Zo gaan mensen je niet irritant vinden en zullen zich minder snel uitschrijven. Voor de automatisering gebruik ik het programma Mailblue (ActiveCampaign), omdat je hier gemakkelijk automatiseringen aanmaakt, er veel mogelijkheden zijn en ze prima prijzen hebben.

Een automatisering bouw je op de volgende manier op:

Mail 1: De weggever

In deze mail staat de download van de weggever. Het is een korte mail met zoiets als:

Hi …,

Wat leuk dat je mijn gratis e-book wilt ontvangen. Klik op de onderstaande link om jouw e-book te downloaden. Ik wens je veel leesplezier.

Ik hoor graag wat je ervan vindt.

Met vriendelijke groet..

Mail 2: Introductie met storytelling

In deze stap ga je iets vertellen over jezelf. Je vertelt hierbij een verhaal en benoemd de pijnpunten van je doelgroep. Storytelling werkt hierbij heel goed. Tijdens storytelling vertel je iets in verhaalvorm. Je zet geen feiten op papier, maar je gebruikt je eigen ervaringen. Het doel van deze mail is dat mensen een band met je voelen. En dat ze weten dat jij door dezelfde problemen heen bent gegaan. Zo zie ik vaak bij mindfulnessdocenten dat ze vertellen over hun eigen leven en hoe mindfulness hen heeft geholpen. Dat wekt vertrouwen.

Mail 3: Zet jezelf neer als branche-expert

In de derde mail ga je opnieuw kennis delen. Je kunt hiervoor een bestaande blog gebruiken, maar je kunt ook nieuwe content maken. Zo laat je zien dat je kennis hebt van je vakgebied en gaan mensen je als een expert zien. Zorg ook echt dat het waardevolle informatie is waar je klant direct iets mee kan. Zo kan een hondentrainer bijvoorbeeld 5 tips delen om te zorgen dat je hond niet aan de riem trekt.

Mail 4: Storytelling met call-to-action

In deze mail ga je opnieuw een ervaring delen. Je gebruikt hier opnieuw storytelling, maar nu voeg je ook een call-to-action toe. Schrijf bijvoorbeeld over hoe je eerder dienst X en Y hebt uitgeprobeerd, maar dat het je niet het juiste resultaat gaf. Nu je gebruikmaakt van dienst Z heb je al je doelen bereikt én meer. Daarna maak je een call-to-action, zoiets als: Wil jij ook minder stress ervaren? Stuur me dan een berichtje.

Mail 5: Verkoop

In deze mail ga je je producten/diensten verkopen. Je vertelt de toegevoegde waarde van je product of dienst en deelt reviews. Daarnaast kun je eventueel een kortingsactie maken.

Stap 3: Adverteren voor je weggever

Daarna ga je je weggever onder de aandacht brengen. Ga bijvoorbeeld adverteren via social media of Google en zorg voor goede SEO-teksten. In deze stap wil je dat mensen leads gaan worden. In ruil voor de weggever vraag dus je het e-mailadres van de mensen, zodat ze in je automatisering komen. Zorg dat je adverteert met verschillende advertenties en doelgroepen. Zo kun je later je campagne makkelijk optimaliseren. Link mensen ook goed naar de landingspagina uit stap 1. Zo kun je ook je instapproduct verkopen.

Stap 4: Analyseren en optimaliseren

Na een aantal dagen kijk je hoe je advertenties het doen. Merk je dat één doelgroep of advertentie het beter doet dan de rest? Zet de mindere advertenties dan uit of verhoog het budget van je goedlopende advertenties. Je kunt natuurlijk ook de doelgroep of advertenties iets aanpassen en daar verder mee testen. Hetzelfde doe je voor de landingspagina. Merk je dat mensen wel op de pagina komen, maar niet hun e-mailadres achterlaten? Misschien is dan je landingspagina niet aantrekkelijk genoeg of werkt het aanmeldformulier niet goed. Maak eventueel een tweede landingspagina en check later welke landingspagina het beste werkt. Hetzelfde kun je doen voor je bedanktpagina.

Bekijk ook welke e-mails veel geopend worden en welke niet. Pas de e-mails aan die minder goed presteren en kijk na een aantal dagen of je verschil ziet.

Zo kun je constant blijven testen en verbeteren, zodat je de beste resultaten krijgt.

Blijf mensen warm houden

Zie een salesfunnel niet als iets met een begin en een eind. Blijf altijd contact houden met je leads. Sommige mensen zullen je producten of diensten wel al hebben gekocht en anderen niet. Dat niet al je mensen in je funnel klanten zijn, betekent niet dat ze dat nooit gaan worden. Soms kan het voor iemand bijvoorbeeld niet het juiste moment zijn om je producten af te nemen, maar zijn ze er over een aantal maanden wel klaar voor. Of vinden ze wel dat je superwaardevolle content deelt en raden ze je aan bij iemand anders. Bij bestaande klanten is het belangrijk dat ze klant blijven door contact met ze te houden. Daarnaast gaan ze misschien wel meer diensten of producten afnemen. Blijf daarom tips, verhalen en ervaringen delen.

Ik hoop dat je nu zelf aan de slag kunt met je salesfunnel. Wil je liever toch hulp met je advertenties of e-mails? Stuur me dan een berichtje.

*Deze pagina bevat een affliatelink van Mailblue. Als je via mijn link een proefaccount aanmaakt en vervolgens besluit Mailblue aan te schaffen, dan krijg ik daar commissie voor. Het kost jou natuurlijk niks extra.😊

WordPress Webdesigner Divi Expert Tamara Belt

Tamara Belt - Webdesigner & Divi specialist

Als webdesigner en Divi specialist is het mijn doel om jou te laten groeien via je website. Met een geweldige website die (weer) 100% bij je past.

Naast webdesign en websiteoptimalisatie op maat, leer ik virtual assistents hoe ze goede websites met Divi bouwen met de Webdesigncursus voor VA's.

Bekijk mijn aanbod

Gratis Masterclass:
ZONDER STRESS, VOL VERTROUWEN WEBSITES BOUWEN ALS VA

In de masterclass geef ik je insider websitetips en strategieën over hoe jij vol zelfvertrouwen geld kunt verdienen met het bouwen en aanpassen van websites.

Schrijf je gratis in en claim jouw plek direct