Wat zet je op de homepage van een website?

Luister op je favoriete platform

Je luistert deze podcast op Spotify & Apple Podcasts

Hoe bouw je een goede homepage? Wat zet je op de homepage van je website? Dat zijn 2 vragen die ik ontzettend vaak krijg van mijn klanten en cursisten. En dat is logisch, want de homepage is eigenlijk de samenvatting van je website. Zit deze goed in elkaar? Dan gaat klanten binnenhalen zoveel makkelijker! Want op je homepage bepaalt de websitebezoeker of hij/zij verder gaat kijken en misschien klant/lead wordt.

Deze 5 onderdelen zijn onmisbaar voor een ijzersterke homepage die klanten binnenhaalt:

 

1. Trek de aandacht boven de ‘fold’

Het bovenste stuk van je website heet de ‘fold’. Het is wat je bezoekers direct zien. Ze hoeven er niet voor te scrollen. De plek dus om direct de aandacht te trekken.

In dat eerste stuk wil je deze onderdelen terug laten komen:

  • Zorg dat het in één oogopslag duidelijk is wat je doet en welk probleem je oplost. Denk aan: Ik help jou met.. , zodat jij..
  • Een foto waarbij je direct in de camera kijkt. Zo maak je je website persoonlijk en trek je de aandacht.
  • Een call-to-action.

Zie hieronder het voorbeeld op de website van Open Up With Alice. We gebruiken hier een highlightbalk met de call-to-action, maar je kunt dat natuurlijk ook onder je introzin zetten: 

 

2. De verlangens van je klant en hoe jouw product daarbij helpt

Ik weet nog dat een businesscoach ooit tegen mij zei: “Je doelgroep heeft eigenlijk een wond en in je marketing ga je eigenlijk even extra in die wond wroeten. Totdat de pijn ondragelijk is en je doelgroep bij je koopt.”

Klinkt naar toch? Dat gaan we dus juist niet doen.

Een modernere en fijnere benadering is om je doelgroep aan te spreken door hun verlangens.

Uiteindelijk is dit ook veel beter als ze klant worden. Want zo stappen ze in uit enthousiasme in plaats van angst. En dat willen we.

Onder de fold plaats je een stukje tekst waarin je storytelling gebruikt. Daarin duik je echt in de ideale situatie van je klant. Je geeft ze moed; hun doelen zijn haalbaar! En ze kunnen dat (sneller) bereiken met jouw geweldige dienst.

 

3. Op je homepage stuur je je websitebezoeker naar het juiste aanbod

Je aanbod mag natuurlijk niet ontbreken. En ik zie dat ondernemers daar vaak strugglen. En hier kan ik urenlang over praten: voorkom analysis paralysis, oftewel keuzestress.

Je wilt iedereen graag helpen en je kunt iedereen ook helpen. Daardoor bied je van alles aan. Maar.. daardoor verwar je je websitebezoeker.

Ga maar eens brood kopen in de supermarkt..

‘Het zou simpel moeten zijn, maar voor het schap staar je naar een muur van brood: wit, tijger, bruin, vloerbrood, maisbrood, meergranen, volkoren, zuurdesem en ga zo maar door. Vervolgens sta je voor het schap te staren: Wat is het beste voor mijn lichaam? Welke is lekkerder bij mijn beleg? Of ga ik toch voor de goedkope versie?

Op dat moment doe je er veel langer over om een aankoopbeslissing te doen. Of misschien neem je op dat moment helemaal geen beslissing. En ga je naar de bakker of een andere winkel waar je niet zo twijfelt.’

Zo’n situatie willen we op je website voorkomen, want het kost je klanten. Maak het dus makkelijk om te kiezen. Begeleid je websitebezoekers door je aanbod heen. Ik steek ‘m vaak zo in: zit je in situatie A, dan past dienst A bij jou.

Extra tip: Het is ook prima om niet al je aanbod gelijk op je homepage weer te geven. Denk aan een instapproduct of vervolgaanbod.

 

4. Bewijs maar dat je echt zo goed bent als je zegt

Je kunt natuurlijk zelf wel zeggen dat je heel goed en leuk bent, maar mensen willen bewijsmateriaal. Deel daarom bijvoorbeeld testimonials, portfolio-items of casestudies. Dit versterkt het vertrouwen van je bezoekers in jouw producten of diensten.

5. Laat je websitebezoekers laagdrempelig contact opnemen

Maak het voor bezoekers gemakkelijk om contact met je op te nemen. Zorg voor een eenvoudig contactformulier (niet te veel vragen), vermeld je e-mailadres, social media en/of WhatsApp. Je kunt ook een link maken waarmee je bezoekers direct een kennismaking kunnen inplannen in je agenda.

Ik gebruik de tool Calendly om (potentiële) klanten zelf een call in te laten plannen. Je kunt die tot 1 afsprakensoort gratis gebruiken en het is makkelijk te koppelen met Google Calender.

Gratis homepage checklist én template

Om je nog een stap verder te helpen, heb ik een gratis homepage checklist voor je inclusief template waarin je een voorbeeld vindt met een opbouw van een goede homepagina. Veel succes met het bouwen van een homepagina voor je website.

Hi! ik ben Tamara

Als webdesigner help ik vrouwelijke ondernemers aan een website die je helpt om makkelijker klanten binnen te halen, jou tijd bespaart én (weer) 1000% bij je past.