Welke kleuren moet je kiezen op een website? Wat zijn de beste kleuren voor op een website? En zijn er bepaalde ‘regels’ over kleurgebruik op websites?
Veel ondernemers struggelen hiermee. En dat is logisch, want kleuren zijn een belangrijk onderdeel van de sfeer die je website uitstraalt. Maar kleuren kunnen ook echt een enorm verschil maken of je websitebezoekers wel of geen actie ondernemen. Superinteressant onderwerp dus.
In deze blog vertel ik je de betekenis van verschillende kleuren en geef ik je tips over slim kleurgebruik op websites, zodat jij vol vertrouwen de beste kleuren bepaalt.
Wat is kleurenpsychologie?
(Behalve één van mijn favoriete onderwerpen)
Als je weleens Life in Colour hebt gezien van David Attenborough dan weet je hoe bijzonder kleuren eigenlijk zijn. Ze hebben ontzettend veel functies in de natuur. En natuurlijk ook voor ons!
Kleuren roepen emoties op en kunnen ons gedrag beïnvloeden. Dat concept noemen we kleurenpsychologie. Zo zijn er bijvoorbeeld kleuren die eetlust opwekken of dat zelfs onze hartslag doet verlagen. Superinteressant. Zeker als je dat toepast op websites. Want de juiste kleuren geven een gevoel mee aan je websitebezoeker. Maar kunnen ook zeker een verschil maken of iemand wel of niet op een knop klikt.
Omdat dit zo’n belangrijk onderdeel is van websites, zit er een uitgebreide module over branding in de webdesigncursus.
Wat is de betekenis van kleuren op een website?
Laten we eerst de verschillende kleuren doorlopen en de betekenis die mensen eraan geven. Houd er ook zeker rekening mee dat associaties persoonlijk zijn. Daarnaast zijn er verschillende tinten in iedere kleur die weer verschillende emoties kunnen opwekken. Ik ga na uit van de algemene betekenis van de kleuren.
De betekenis van geel
Denk even aan de kleur geel. Wat roept het bij je op? Voor mij is geel een vrolijke kleur, de kleur van de zon, vol energie en positiviteit. Het staat voor creativiteit, speelsheid en plezier.
Maar geel kan ook oppervlakkig, schreeuwerig of goedkoop overkomen, zoals je vaak ziet bij fastfoodketens als McDonald’s.
In veel oosterse culturen, zoals in China, wordt geel geassocieerd met keizerlijke macht en eer. Het symboliseert rijkdom, wijsheid en status.
Hoe geel te gebruiken op een website?
- Voor call-to-action knoppen: Gele knoppen trekken de aandacht en zetten gebruikers aan tot actie.
- Geel voor accenten: Geel kan gebruikt worden om bepaalde delen van een website of merkidentiteit te accentueren zonder te overheersen.
- Balans met andere kleuren: Te veel geel kan overweldigend zijn. Het is vaak het beste om geel te balanceren met koelere kleuren zoals blauw of neutrale tinten zoals grijs.
* Op de website van Lilar komt veel geel terug. Door de kleurencombinaties en tinten, is er een mooi balans tussen het vrolijke en laagdrempelige van geel en professionaliteit.
De betekenis van oranje
Veel Nederlanders associëren oranje met Koningsdag en het nationale voetbalteam. Dat is echt een cultuurspecifieke associatie.
Het is een energieke en levendige kleur die wordt geassocieerd met enthousiasme, creativiteit, optimisme, avontuur en zelfvertrouwen.
Oranje kan warmte, gezelligheid en vriendelijkheid uitstralen. Zeker omdat mensen vaak denken aan oogst, herfstbladeren en halloween. Het symboliseert daarbij de verandering van de seizoenen..
Maar het kan ook schreeuwerig en onvolwassen overkomen, vooral als het fel of heel veel is.
In sommige Aziatische culturen, vooral in het boeddhisme, wordt oranje geassocieerd met spiritualiteit en verlichting. Monniken dragen daar ook vaak oranje.
Oranje voor websites en branding
- Gebruik oranje voor knoppen: Oranje knoppen vallen op en zetten gebruikers aan tot actie vanwege de opvallende en energieke uitstraling.
- Oranje voor accenten: Oranje kan gebruikt worden om bepaalde delen van een website of merkidentiteit te accentueren en de aandacht te trekken zonder te overheersen. Zo maak je het design wat spannender.
- Balans met andere kleuren: Oranje werkt goed in combinatie met neutrale kleuren zoals grijs, wit, en zwart. Net als koelere kleuren zoals blauw en groen om een visueel aantrekkelijk balans te creëren.
Waar staat rood voor?
De kleur rood is een van de krachtigste en meest dynamische kleuren. Zo roept rood warmte, passie en moed op. Verder kun je denken aan met Kerstmis en energie, maar ook met gevaar en dominantie. In het verkeer bijvoorbeeld, betekent rood vaak ‘stop’ of gevaar.
Het is dus belangrijk om rood bewust te gebruiken, omdat het zoveel verschillende emoties op kan wekken.
Rood wordt ook veel gebruikt in politieke statements. Denk aan communistische bewegingen. Het symboliseert ook revolutie en verandering.
In de Chinese cultuur gebruiken mensen rood als kleur van geluk, voorspoed en vreugde. En in India symboliseert rood vruchtbaarheid.
Rood op websites gebruiken
Rood is een fijne kleur om elementen meer te laten opvallen of meer urgentie of kracht op te roepen.
- Gebruik voor call-to-action knoppen: Rode knoppen trekken onmiddellijk de aandacht en kunnen gebruikers aanzetten tot actie.
- Accentueren van belangrijke elementen: Wil je iets extra laten opvallen? Gebruik dan rood.
- Verhoogde eandacht en urgentie: Rood roept urgentie op, waardoor je het slim kunt gebruiken bij teksten/blokken zoals ‘de laatste plekken’ of ‘de deuren sluiten op..’.
* Op de website van Burlesque Workshops komt veel rood terug. Door de combinatie met zwart geeft het een luxe, sexy uitstraling.
Waar staat blauw voor?
Blauw is een frisse, kalmerende kleur die staat voor creativiteit en intelligentie. Het wordt geassocieerd met loyaliteit en productiviteit, maar kan ook koud en afstandelijk overkomen. En in sommige culturen zelfs met verdriet. Denk aan de term ‘feeling blue’.
Ik gebruik blauw in mijn branding, omdat het past bij mijn waarden en manier van werken, zoals gemak/simpelheid, creativiteit en creative oplossingen, rust en vertrouwen.
In veel culturen wordt blauw geassocieerd met spiritualiteit, hemel en goddelijkheid. Het wordt vaak gezien als een kleur van bescherming en wijsheid.
Daarnaast is blauw traditioneel een kleur van koninklijk en adel.
Blauw op websites en in branding
Omdat blauw een rustige kleur is, wordt het veel als basiskleur gebruikt op websites. Veel bedrijven die vertrouwen, rust en professionaliteit willen uitstralen gebruiken blauw. Denk aan banken en juristen.
Tips voor het gebruik van blauw op je website
- Combineer blauw met andere kleuren: Je kunt blauw goed combineren met warme kleuren zoals oranje en geel om balans te creëren en het design iets spannender te maken. Zo gebruik je de kalmerende effecten van blauw zonder kil of heel zakelijk te lijken.
- Verschillende tinten geven andere associaties: Donkerblauw straalt meer autoriteit en professionaliteit uit, terwijl lichtblauw weer meer gevoel van rust en vriendelijkheid geeft.
* Op de website van Alicante like a Local combineerde ik verschillende tinten blauw met een warme kleur geel. Zo krijg je een rustgevende, frisse website. Die tegelijkertijd het stukje ‘fun’ uitstraalt wat weer bij vakantie past.
Waar staat groen voor?
Groen staat voor duurzaamheid, rust en gezondheid. Het is de kleur van de natuur en wekt associaties op met groei, balans, levendigheid, vernieuwing en veiligheid.
Maar groen kan ook jaloezie, hebzucht en onervarenheid symboliseren. Denk aan ‘groen van jaloezie’ en een ‘groentje’ zijn.
In veel islamitische culturen wordt groen geassocieerd met heiligheid en wordt het vaak gezien als een kleur van het paradijs en de profeet Mohammed. En in Ierland associëren mensen het weer met geluk en welvaart.
Groen op websites gebruiken
Naast blauw is groen een rustige en koele kleur, waardoor je het goed als basiskleur kunt gebruiken. Veel bedrijven die zich focussen op natuur, duurzaamheid en gezondheid gebruiken graag groen.
Tips voor het gebruik van groen op je website
- Combineer groen met andere kleuren: Groen gaat vaak goed samen met kleuren zoals blauw en bruin om een natuurlijke en evenwichtige look te creëren.
- Verschillende tinten geven andere associaties: Lichter groen straalt frisheid en jeugdigheid uit, terwijl je bij donkerder groen eerder denkt aan stabiliteit en rijkdom.
* Marjolein van Kuringen wilde rust, gezondheid en balans uitstralen. Er komen verschillende kleuren groen terug in combinatie met roze als accentkleur.
Waar staat paars voor?
Paars wordt vaak geassocieerd met spiritualiteit luxe en rijkdom. Vroeger was het een kleur die alleen de rijken zich konden veroorloven. Het staat ook voor rust, mystiek succes en creativiteit.
Aan de andere kant kan het ook ook onderdrukking en somberheid oproepen. Doordat het rijkdom en status benadrukt, associëren mensen het ook weleens met overdaad of arrogantie oproepen.
In het christendom wordt paars veel gebruikt rond Pasen en de vastentijd.
Paars op websites gebruiken
Veel bedrijven die luxe en exclusiviteit willen uitstralen gebruiken paars. Paars trekt de aandacht en inspireert verbeelding. Daardoor zie je paars ook veel terugkomen in creatieve sectoren, zoals kunst, muziek en design.
Tips voor het gebruik van paars op je website
- Gebruik paars als accentkleur: Gebruik paars als een accentkleur om elegantie en verfijning aan de website toe te voegen zonder het te overweldigen. Zelfs een beetje paars is al heel krachtig.
- Combineer met neutrale kleuren: Paars werkt goed samen met neutrale kleuren zoals grijs, zwart en wit. Je creëert zo een uitgebalanceerde en verfijnde look & feel.
- Verschillende tinten paars: Lichtere tinten paars, zoals lavendel, kunnen een zachte en rustgevende sfeer creëren, terwijl donkerdere tinten, zoals aubergine, een gevoel van luxe en mystiek geven.
* Maaike Kastrop is Money Mindset Mentor en wil luxe, spiritualiteit en rijkdom uitstralen. Paars is de perfecte kleur daarvoor!
Waar staat roze voor?
Roze roept beelden op van zachtheid, warmte, liefde, jeugdigheid en zorgzaamheid. Het is een vrolijke, vrouwelijke kleur, maar kan ook kinderlijke onzekerheid en hulpbehoevendheid uitstralen, afhankelijk van de tint. Ook kan het overkomen als ’te zoet’ waardoor het minder professioneel kan overkomen.
Traditioneel associëren mensen roze met vrouwen en meisjes. Ook kun je denken aan Pink Ribbon. Pink Ribben gebruikt roze als symbool van kracht, hoop en solidariteit tegen de strijd tegen borstkanker.
Roze op websites gebruiken
Roze kan hele verschillende associaties opwekken door de verschillende tinten. Zo voelt een kleur als fuchsia heel anders, dan babyroze of barbieroze.
Roze is erg populair in mode en schoonheid, vanwege de vrouwelijkheid, zachtheid en romantiek.
Tips voor het gebruik van roze op je website
- Combineer roze met contrasterende kleuren: Door roze met contrasterende kleuren te combineren (zoals zwart, grijs of blauw) creëer je meer balans. Dit kan helpen om de zoetheid van roze in evenwicht te brengen.
- Verschillende tinten geven andere associaties: Lichtere tinten roze, zoals babyroze, kunnen een gevoel van zachtheid en onschuld oproepen, terwijl fellere tinten, zoals fuchsia, energiek en speels kunnen zijn.
* Bij Flux Dance wilden ze de feminine (zacht) en masculine (actie) kant van de dansschool terug laten komen. Daarom gebruikten we een combinatie van blauw en roze. Voor de knoppen gebruiken we veel roze, want het valt op en werkt activerend.
Waar staat zwart voor?
Zwart is een luxe en elegante kleur. Het staat voor kracht, autoriteit en mysterie.
Maar kan ook bedreigend en negatief overkomen. Zwart wordt ook vaak geassocieerd met rouw, verdriet en angst. Boeken en films gebruiken vaak zwart om de slechte personages en duistere stukken te symboliseren.
Zwart wordt veel gebruik in tradities, officiële evenementen en rituelen om respect en ernst uit te stralen. Zwart is een tijdloze kleur.
Zwart op websites gebruiken
Zwart is populair op websites voor teksten en een professionele, clean look & feel.
Tips voor het gebruik van zwart op je website
- Je kunt het met vrijwel iedere kleur combineren: Zwart is ontzettend veelzijdig. Iedere combinatie geeft een heel ander gevoel mee. Heel tof om mee te experimenteren.
- Om de leesbaarheid te verbeteren: Toegankelijk is heel belangrijk op websites. Door een krachtige kleur als zwart voor teksten te gebruiken op een lichte achtergrond zorg je dat je teksten goed leesbaar zijn.
* Op de website van Michael King combineren we zwart met blauw en rood om zo de krachtige energie van Michael Jackson uit te stralen.
Waar staat wit voor?
Wit staat voor puurheid, vrede, eenvoud, onschuld, schoonheid en frisheid, maar kan ook koud, leeg en saai zijn.
In veel culturen wordt wit gebruikt in rituelen en traditionele ceremonies, zoals bruiloften (waar het zuiverheid en een nieuwe start symboliseert). Wit staat ook voor goddelijkheid, verlichting en heiligheid. In boeken en films wordt wit en licht gebruikt voor het goede en zwart juist voor het slechte.
Wit op websites gebruiken
Wit zorgt voor eenvoud en een minimalistisch gevoel op een website. Het legt de nadruk meer op de inhoud en gebruiksvriendelijkheid.
Tips voor het gebruik van wit op je website
- Gebruik wit om ruimte en rust te creëren: Extra ‘wit-ruimte’ kan zorgen dat je design meer kan ademen, waardoor het rustiger overkomt.
- Gebruik voor achtergronden of juist teksten: Het fijne van wit is dat het de gebruiksvriendelijkheid van je website kan verbeteren. Door witte tekst op donkere achtergronden te gebruiken (of juist andersom), zorg je dat de teksten goed leesbaar zijn. Net als zwart, kun je wit met alle kleuren combineren voor een compleet andere look & feel.
- Voorkom dat het saai wordt: Te veel wit kan je website enorm saai maken. Wees daar bewust van en gebruik leuke accentkleuren en/of foto’s om het wat te breken.
* Bij Memories by Marleen komt veel wit terug om rust uit te stralen en de focus meer op de foto’s te leggen. Daarnaast past het natuurlijk goed bij haar bedrijf als bruidsfotograaf.
Welke kleuren passen bij elkaar op een website?
Welke kleuren matchen goed en welke juist niet? Om te testen of je kleuren goed matchen leg ik je graag wat uit over verschillende type kleurencombinaties.
Contrasterende kleuren
Contrast is cruciaal voor de leesbaarheid van je tekst. Denk aan zwart op wit. Hoe groter het contrast, hoe beter de leesbaarheid. Dit is essentieel voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Complementaire kleuren
Complementaire kleuren liggen tegenover elkaar op het kleurenwiel en versterken elkaar. Blauw en geel zijn hier een goed voorbeeld van. Vincent van Gogh gebruikte vaak deze combinatie in zijn schilderijen, zoals in “Caféterras bij Nacht”, waar het gele terras mooi contrasteert met de blauwe nachtelijke achtergrond. Ze halen eigenlijk het beste in elkaar naar boven.
Monochrome schema’s
Monochrome kleurenschema’s gebruiken verschillende tinten van één kleur, wat zorgt voor een rustige en harmonieuze uitstraling. Dit kan helpen om een website minder druk te maken. Denk aan lichtblauw en achtergrondkleur.
Kleuren kiezen voor je website
Bij het kiezen van kleuren voor je website, is het belangrijk om te kijken naar je eigen persoonlijkheid en wat je wilt uitstralen. Mix verschillende kleuren die bij je passen en zorg voor een balans.
In de webdesigncursus zit een uitgebreide module over branding. Hierin help ik je ook om de juiste kleurencombinatie samen te stellen voor je website.
Welke kleuren gebruik je voor knoppen en call to actions?
Gebruik voor je call to actions (CTA’s) een heldere, contrasterende kleur die goed opvalt. Dit verhoogt de kans dat bezoekers op je knoppen klikken. Een goede CTA-kleur springt eruit en trekt de aandacht.
Zorg voor contrast tussen de teksten en de achtergrond
Houd de achtergrondkleuren rustig om de leesbaarheid van je tekst te verbeteren. Zorg voor voldoende contrast tussen de achtergrond en de tekst om irritatie bij de gebruiker te voorkomen.
Kleurenpsychologie op websites
Door bewust te kiezen voor bepaalde kleuren en combinaties, maak je een website veel persoonlijker. Het zorgt ervoor dat je websitebezoeker die connectie met je voelt. Daarnaast kun je de gebruikerservaring verbeteren en bezoekers stimuleren actie te ondernemen.
Wil je meer weten over branding en kleurenpsychologie op websites? Bekijk dan de webdesigncursus.
Twijfel je over de of de kleuren op jouw website nog wel matchen? Dan kun je altijd een websiteconsult met mij boeken. Dan kijk ik graag met je mee.