Zo kun je Pinterest gebruiken voor je bedrijf

Misschien ken je Pinterest wel: de visuele zoekmachine waarmee je lekkere recepten, leuke diy’s en andere ideeën kunt opslaan. Wist je dat je Pinterest ook heel goed zakelijk in kunt zetten? Zo kun je je websitebezoekers enorm boosten. Daarnaast kun je goed je e-maillijst laten groeien met Pinterest. Ik ben zelf gek op Pinterest! In deze blog vertel ik je hoe je Pinterest zakelijk kunt gebruiken

Wat is Pinterest?

Veel mensen denken dat Pinterest een social medium is, maar dat klopt niet. Zo zijn volgers niet relevant op Pinterest en heb je veel minder interactie dan op social media. Je kunt Pinterest beter vergelijken met Google; je gebruikt zoekwoorden zodat je doelgroep je kan vinden. Kortom: Pinterest is een visuele zoekmachine.

Mensen zoeken naar ideeën en inspiratie over veel verschillende onderwerpen. Onderwerpen waarover je heel veel ‘pins’ kunt vinden zijn:

  • Bruiloften
  • Do-it-yourself
  • Reizen
  • Mode en beauty
  • Eten en recepten

Je kunt de zogenaamde pins (=posts) opslaan op borden. Op de borden verzamel je eigenlijk ideeën over een onderwerp.

Waarom Pinterest zakelijk inzetten?

Er zijn meerdere redenen waarom het als ondernemer slim is om Pinterest te gebruiken:

  • Je hebt geen volgers nodig om veel bereik te krijgen.
  • Pins hebben een lange levensduur. Zo kun je na één jaar nog steeds websitebezoekers hebben van een pin. Bij social media heb je vaak maar een aantal uur bereik.
  • Je bereikt je doelgroep al in een vroeg stadium van het aankoopproces (oriëntatiefase).
  • Je kunt je websitebezoekers flink boosten.

Pinterestmarketing is een langetermijnstrategie. Verwacht niet direct megaveel aankopen. Je kunt wel flink wat nieuwe websitebezoekers krijgen. Deze kun je via je website laten inschrijven voor je e-maillijst of later advertenties laten zien op social media.

Hoe gebruik je Pinterest voor je bedrijf?

Wil je zakelijk starten met Pinterest? Doorloop dan de volgende stappen.

1. Pinterestaccount aanmaken

Allereerst is het belangrijk om een bedrijfsaccount te maken. Dit is gewoon gratis.

2. Website claimen

Vervolgens claim je je website (of socialmediakanaal). Dit doe je door een stukje code toe te voegen aan je website.

Ik werk zelf met het WordPressthema Divi. Daarmee kun je gemakkelijk de Pixel toevoegen bij Divi -> Thema Opties -> Integraties.

Je kunt je code ook gemakkelijk invullen in de WordPress-plugin Pixel Your Site. Deze plugin kun je overigens ook gebruiken voor de Facebook-pixel en Google Analytics. Als je je website claimt, kun je je statistieken zien.

3. Profiel invullen

Daarna vul je de informatie op je profiel in. Geef een intro over wie je bent en wat je doet. Vergeet ook niet je zoekwoorden hierin te verwerken. Denk goed na over op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Daarnaast kun je een profielfoto uploaden. Meestal werkt een foto beter dan een logo.

4. Borden aanmaken

Maak vervolgens borden aan. In deze borden kun je ook je zoekwoorden verwerken. Stel dat je een website hebt over voeding, dan kun je borden aanmaken met bijvoorbeeld:

  • Gezond ontbijt
  • Recepten voor kinderen
  • Snelle diners

Geef deze borden ook een beschrijving. Verwerk hierin ook je zoekwoorden. Probeer hier wel een kort verhaaltje van te maken i.p.v. een opsomming van zoekwoorden.

5. Borden vullen met pins

Daarna kun je de borden gaan vullen met pins. Je kunt prima pins van anderen delen op je eigen borden. Daarnaast maak je natuurlijk zelf ook pins. Een handige tool hiervoor is Canva. Canva heeft veel templates voor Pinterest. Je kunt zelf de afbeeldingen, kleuren en lettertypes aanpassen naar jouw huisstijl.

Extra tips voor pins aanmaken:

  • Kies een vaste huisstijl. Zo zijn je pins herkenbaar voor je doelgroep.
  • Verwerk je zoekwoorden ook in je pins. Pinterest leest namelijk de tekst in de afbeeldingen.
  • Koppel je pin aan een weggever of een blog
  • Maak per blog meerderee pins maken. Zo maak ik per blog vaak 4 pins.
  • Zorg voor een goede pinbeschrijving en –titel. Je kunt hier ook je zoekwoorden in verwerken. Vergeet trouwens de link naar je website niet in te vullen!
  • Gebruik verschillende teksten in je pin, zodat het echt unieke pins zijn.
  • Je kunt pins op meerdere borden opslaan. Kijk vooral naar welke borden het beste bij de pin passen.

Ben je tevreden over je pin? Dan kun je deze plaatsen of inplannen.

Tailwind: allround Pinteresttool

Wil je je Pinterest nóg beter zakelijk inzetten? Gebruik dan de tool Tailwind. Na de gratis trial kost de tool zo’n €10,- tot €15,- per maand. Je kunt hiermee gemakkelijk pins inplannen en delen in groepen (zogenaamde tribes). Daarnaast heb je betere statistieken. Hiermee kun je ook je pins bewerken. Kortom: je kunt dan alles op één centraal punt doen. Superhandig!

WordPress Webdesigner Divi Expert Tamara Belt

Tamara Belt - Webdesigner & Divi specialist

Als webdesigner en Divi specialist is het mijn doel om jou te laten groeien via je website. Met een geweldige website die (weer) 100% bij je past.

Naast webdesign en websiteoptimalisatie op maat, leer ik virtual assistents hoe ze goede websites met Divi bouwen met de Webdesigncursus voor VA's.

Bekijk mijn aanbod

Gratis Masterclass:
ZONDER STRESS, VOL VERTROUWEN WEBSITES BOUWEN ALS VA

In de masterclass geef ik je insider websitetips en strategieën over hoe jij vol zelfvertrouwen geld kunt verdienen met het bouwen en aanpassen van websites.

Schrijf je gratis in en claim jouw plek direct