Ik vond het altijd lastig om mijn grenzen te bewaken. Voorheen denderden mensen vaak over mijn grenzen in. Maar zelf respecteerde ik mijn grenzen ook niet. Zo erg dat ik een paar jaar geleden tegen een burn-out aan zat. Inmiddels ben ik best goed geworden in grenzen aangeven en me hieraan houden. Ik krijg hier zelfs regelmatig vragen en complimentjes over. In deze podcast deel ik daarom hoe ik dat doe.
Als ondernemer kun je constant aan het werk én beschikbaar zijn. Een gemakkelijke valkuil. Maar voor je het weet voel je je gestrest, ben je niet zo productief en kun je zelfs het plezier in ondernemen verliezen. Dat willen we voorkomen. Daarom zijn grenzen zo belangrijk. Grenzen zijn niet alleen fijn voor jou, maar ook voor je klanten. Zij weten namelijk waar ze aan toe zijn. Communicatie en duidelijkheid zijn hier superbelangrijk in. Daarnaast wil ik je meegeven om niet voor iemand anders te denken. Jij denkt misschien dat je klanten binnen een paar uur reactie van je krijgen, maar misschien is dit helemaal niet zo. Dit zijn 6 dingen die ik doe. Kijk vooral wat er voor jou werkt.
Kies vaste momenten voor mail en WhatsApp
Als ik de hele dag mijn mail open heb staan en op WhatsApp reageer, dan kom ik niet aan normaal werken toe. Daarom beantwoord ik mijn mail alleen op dinsdagen en donderdagen. Dit staat ook in mijn e-mailhandtekening op mijn contactpagina. WhatsApp en Instagram reageer ik wel vaker. Maar zo kan ik gefocust werken en kan ik met aandacht mijn mails/berichtjes beantwoorden.
Een zakelijk nummer
Ik heb een prepaid simkaart van Simyo voor WhatsApp Business. Zo lopen mijn zakelijke en privéberichtjes niet door elkaar. Lekker overzichtelijk. Daarnaast staat er een blocker op mijn telefoon die ervoor zorgt dat ik niet ’s avonds nog op business berichtjes reageer.
Vaste prijzen
Ik werk met vaste prijzen. Die staan ook op mijn website (luister aflevering 6 voor meer informatie). Dat voorkomt gelddiscussies.
Bellen? Op afspraak
Ik vind het niet fijn om tussen mijn taken door gebeld te worden. Dan raak ik mijn focus kwijt en ben ik in gedachten met 2 taken bezig. Daarom zeg ik tegen mijn klanten dat als ze willen (video)bellen om dat in te plannen. Zo krijgt de bellende klant ook de volledige aandacht die ik graag wil geven.
Verwachtingsmanagement en stappen doorlopen
Ik communiceer met mijn klanten wanneer en hoe ze me kunnen bereiken. Daarnaast doorloop ik de verschillende stappen van een project. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten en wat mijn werkwijze is. Want de meeste mensen gaan echt niet bewust over je grenzen heen. Als jij je grenzen niet communiceert, dan weten ze het simpelweg niet.
Bouw je bedrijf om jou heen
Iedereen is anders. Kijk dus vooral welke werkwijze en tools er voor jou werken. Zo staat mijn online agenda helemaal ingesteld om mijn ideale werkwijze erin. Zo heb ik max 2 calls per dag, heb ik 30 minuten voor- en na een call geen andere afspraken staan.
Tijdens mijn webdesignprojecten denk ik ook altijd met je mee hoe we je bedrijf zo kunnen inrichten dat het voor jou goed werkt. Want zo bewaak je je grenzen én kun je energie in dingen steken waar je blij van wordt.
Wil je meer van mij zien?
Volg me dan op Instagram. Je vindt me op @tamarabelt.nl
Benieuwd hoe ik jou kan helpen aan een droomwebsite? Zodat jij meer (en leukere) klanten binnenhaalt? Neem dan een kijkje op mijn website: www.tamarabelt.nl