Je groei zit in je (e-mail)lijst
Daarom moet je een freebie hebben op je website, toch?
Laatst zei een klant: “Ja moet ik moet ook nog een e-book schrijven voordat we live gaan.” Ik vroeg haar waarom ze graag een e-book wilde schrijven.
Ze zei: “Iedere website heeft een weggever. Zo bouw ik een e-maillijst op, waarmee ik klanten binnenhaal.”
Zitten mensen wel op dat 100ste e-book te wachten?
E-mailmarketing is inderdaad een geweldige marketingtool om meer connectie en vertrouwen bij je ideale klant op te bouwen.
Maar zijn we niet het zoveelste e-book zat? Lezen mensen dat nog wel? En zitten mensen nog wel te wachten op al die mailtjes (die ook via hetzelfde format zijn opgebouwd)?
Op mijn website staan ook verschillende gratis downloads. Zo heb ik de websiteplanning (dat is echt een beetje mijn kindje haha), een homepage checklist (die ik vaak ook naar klanten doorstuur) en dan ik een website checklist.
Past de freebie bij jouw doelgroep?
Die website checklist is eigenlijk op dezelfde manier geschreven als dat mijn klant haar e-book wilde schrijven: “ik moet een leuke weggever hebben, want dat hoort”. Deze checklist is vooral voor beginnend ondernemers die nog geen website hebben.
Maar mijn doelgroep voor webdesign zijn ondernemers die al een aantal jaar ondernemen. Zij zullen de checklist minder snel downloaden. De informatie is te algemeen.
Daarom krijgt mijn checklist een upgrade, zodat deze veel bruikbaarder is voor mijn doelgroep.
Hoe zorg je dan voor een écht goede freebie?
Kijk naar je huidige klanten. Waar lopen ze tegenaan? Wat zou hen helpen om beter met jou samen te kunnen werken?
Bij de cursisten van mijn webdesigncursus merkte ik dat ze niet wisten waar ze moesten beginnen met de websitebouw. Ze voelden zich overweldigd en gingen daardoor uitstellen. Daarom besloot ik een template te maken van mijn eigen websiteplanning en die als freebie én onderdeel van de cursus aan te bieden.
Bij mijn webdesignklanten merkte ik dat ze vastliepen met welke informatie er eigenlijk op hun homepage moest. Ze wisten niet goed welke tekst er precies moest komen. En hoewel we een plan bedachten tijdens de strategiecall, liepen ze soms toch vast. Dus maakte ik de homepage checklist. Daar zit ook een voorbeeld bij met hoe de opbouw van de homepage eruit kan zien.
Je ziet dus: mijn freebie gebruik ik ook als resource voor mijn huidige klanten. Én dan wordt het interessant.
Want zo bied je niet alleen je volgers echt waardevolle content. Maar je helpt ook je huidige klanten om nog meer uit jouw dienst te halen!
Want ja, dat 100ste e-book met algemene tips. Die hebben we allemaal wel gezien.
Wil je meer van mij zien?
Volg me dan op Instagram. Je vindt me op @tamarabelt.nl
Benieuwd hoe ik jou kan helpen aan een droomwebsite? Zodat jij meer (en leukere) klanten binnenhaalt? Neem dan een kijkje op mijn website: www.tamarabelt.nl