Een goede salespagina boost de verkopen van je producten of diensten enorm! Een salespagina is een landingspagina zonder afleidingen. Je optimaliseert deze pagina puur op de verkoop van een bepaald product of een bepaalde dienst. Maar hoe schrijf je zo’n pagina eigenlijk?
Benoem het verlangen
Ga na welke problemen jij gaat oplossen met jouw product of dienst. Denk heel goed na waar jouw klant tegenaan loopt. Wat wil diegene bereiken? In het bovenstaande voorbeeld loopt de klant bijvoorbeeld met problemen als:
- Te weinig tijd voor quality time met vrienden/familie;
- Stress;
- Niet genoeg energie om 40 uur per week te werken.
Het is belangrijk dat de lezer zich echt in dit probleem herkent. Gebruik hier storytelling voor. Vertel bijvoorbeeld jouw eigen verhaal en hoe jij dezelfde problemen had.
Schets een ideale situatie
Daarna vertel je dat dit ook anders kan. Schets een ideale situatie. Maak bijvoorbeeld de volgende zin af:
Stel je voor als..
Benoem hier een aantal punten die tegenover de pijnpunten staan. Vertelde je in de vorige stap jouw oude situatie? Dan kun je hier mooi vertellen hoe jouw leven nu is. Zo zorg je direct voor autoriteit en geloofwaardigheid.
Vertel de oplossing
Hoe komen de lezers in die ideale situatie? (Hint: met jouw product/dienst natuurlijk!) Laat zien dat de oplossing binnen handbereik ligt.
Vertel meer over jouw product/dienst
Daarna ga je jouw product of dienst specifiek beschrijven. Vertel wat de voordelen zijn van jouw product/dienst. Wat is de inhoud? Wat gaan ze ermee bereiken? Vertel ook vooral voor wie dit is, zodat mensen zich nog meer aangesproken voelen.
Maar dat is nog niet alles..
Eigenlijk wil je altijd nét even meer geven dan dat de klant verwacht. Zorg dus voor mooie bonussen. Je wilt dat je klant echt het gevoel heeft van: Ik moet dit hebben, want dit is zo veel en zo gaaf!
Creëer urgentie
Nu de lezer weet dat jouw product/dienst bij hem of haar past, wil je dat ze overgaan tot actie. Soms vinden mensen je aanbod heel aantrekkelijk, maar is er geen urgentie. Dus waarom zouden ze het nu aanschaffen en niet over 10 jaar? Daarom is urgentie creëren belangrijk. Zo doe je dat:
- De deuren gaan maar op bepaalde momenten open voor nieuwe inschrijvingen;
- Er zijn een X aantal plekken;
- Je hebt een beperkte voorraad;
- Als mensen zich nu inschrijven, krijgen ze korting of extra bonussen.
Social proof
Mensen willen graag bewijsmateriaal hebben dat iets werkt. Zeker als ze een grote uitgave doen. Zorg dus voor social proof. Zet een aantal mooie testimonials op de salespage (met foto en naam). Videotestimonials werken extra goed!
Call-to-action
Zorg dat je op meerdere plekken een call-to-action op de pagina zet. Zet in ieder geval een call-to-action helemaal aan het begin van de tekst, na de uitleg over het product/de dienst en na de urgentie.
Zo’n call-to-action moet een duidelijke naam hebben en goed opvallen. Maak dus in een opvallende knop met: koop nu of schrijf je hier in. Het is belangrijk dat de lezers weten wat ze moeten doen.
Bezwaren wegnemen
Je lezer heeft waarschijnlijk een aantal bezwaren om jouw product/dienst toch niet te kopen. Maak daarom een kopje met veelgestelde vragen waarin je de bezwaren tackelt. Beschrijf bijvoorbeeld dat mensen in termijnen kunnen betalen, garantie of levenslange toegang hebben.
Publiceren maar!
Zorg tot slot dat je alle afleidingen verwijdert. Zo heeft een salespage geen menu, uitgaande (social media) links of een footer. Voorkom ook dat er pop-ups van bijvoorbeeld een freebie naar boven komen. Grote kans dat mensen anders op een andere link klikken en niet terugkomen om jouw product/dienst te kopen. Zonde toch?
Ben je helemaal tevreden over je salespagina? Dan kun je deze publiceren. Test vooral uit wat er voor jouw doelgroep werkt. Met Hotjar kun je bijvoorbeeld gemakkelijk zien waar mensen op je pagina afhaken. Zo kun je je salespagina steeds verder optimaliseren.
Wil je een kant-en-klaartemplate voor jouw salespagina? In mijn Divi Kit vind je onder andere een templates voor een salespagina, coming-soonpagina en een tripwire (met aftelklokje)!