Hoe zorg je voor meer websitebezoekers? 5 tips

 

Je hebt een geweldige website staan. Je hebt urenlang geploeterd op een prachtige salespages voor je aanbod. Maar.. bijna niemand komt op je website. En daardoor vallen de verkopen ook tegen.

Terwijl je weet dat je mensen goed kunt helpen. Als ze maar van je af wisten, dan zou het storm lopen! In deze blog vertel ik je hoe je voor meer websitebezoekers zorgt en zo ook voor meer verkopen.

Een goede website maar geen verkopen. Hoe kan dat?

Toen ik begon met ondernemen deed ik online marketing en webdesign. Ik kwam zelf uit de onlinemarketingwereld, dus kon klanten goed helpen met social media, SEO en meer.

Ik werkte toen een tijdje samen met een grafisch vormgever. Zij bouwde het design en ik deed de technische en strategische optimalisatie.

“Ik heb een goede website, maar ik haal er geen klanten mee binnen”

Onlangs sprak ik met één van deze klanten. Ze vertelde me dat het aantal aanvragen via haar website tegenviel en dat ze niet veel klanten via deze weg binnenhaalde. Dus ik vroeg haar: “Wat doe je verder aan marketing?” Ze bleek eigenlijk niks te doen, geen Instagram, geen bloggen, geen advertenties… helemaal niks. En dat is een gemiste kans!

Je kunt een geweldige website hebben, maar mensen moeten wel weten dat je bestaat. Alleen een website hebben is niet genoeg om klanten binnen te halen. Je moet actief werken aan je zichtbaarheid en bereik.

Websitestrategie meer websitebezoekers

Je website heeft 3 onderdelen nodig om klanten binnen te halen

  • Know: Mensen moeten weten wie je bent. Ze moeten je kunnen vinden en weten wat je doet.
  • Like: Je websitebezoekers moeten een connectie met je voelen. Dat je eigenlijk gunfactor krijgt en ze ernaaruit kijken om met je te werken. Dit doe je bijvoorbeeld door je persoonlijkheid op je website te verwerken.
  • Trust: Mensen moeten je vertrouwen. Ze vertrouwen je als persoon en vertrouwen op je expertise.

Wat ik veel zie bij startende ondernemers is dat ze via hun website wel op de like en trust zitten, maar dat ze daarna verwachten dat klanten vanzelf binnenkomen. Maar je mist dan het eerste onderdeel.

Gelukkig zijn er genoeg manieren op meer bezoekers te trekken. Ik nodig je uit om te bedenken welke strategieën er bij jou passen, zodat je het leuk vindt en het kunt volhouden.

1. Bloggen voor zoekmachineoptimalisatie

Een van de eerste stappen die ik haar adviseerde, was bloggen. Bloggen is een fantastische manier om je website zichtbaarder te maken in zoekmachines zoals Google. Vooral als je lokaal werkt, kan bloggen je helpen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen wanneer mensen zoeken naar diensten in jouw omgeving.

Extra tip: Gebruik de tool Answer the Public. Daarmee kun je zien welke zoektermen mensen gebruiken en daarover bloggen.

Wil je weten hoe je je website optimaliseert voor Google? Lees dan deze blog.

Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is

Naast bloggen moet de technische basis van je website ook goed zijn. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO. Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en een goede structuur heeft. Dit draagt bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines.

2. Gebruik Pinterest voor extra vindbaarheid

Pinterest is geen social media, maar een visuele zoekmachine. Het fijne aan Pinterest is dat pins veel langer zichtbaar blijven, dan bijvoorbeeld Instagram posts. Als je voor een blogstrategie kiest, raad ik aan om je posts ook op Pinterest te pinnen voor extra bereik.

3. Advertenties om je bereik te boosten

Adverteren kan je bereik een enorme boost geven. Er zijn daar heel veel mogelijkheden in: via zoekmachines, social media en Pinterest.

Werk je vooral lokaal of verkoop je specifieke producten/diensten? Dan kunnen Google Ads heel erg interessant zijn.

Extra tip:Adverteren via minder grote zoekmachines is vaak goedkoper en kunnen soms hele specifieke gebruikers hebben. Zo gebruiken ouderen vaak Bing en gebruiken mensen die duurzaamheid belangrijk vinden Ecosia.

Ik gebruik zelf Facebook- en Instagramadvertenties voor mijn gratis masterclass: Zonder Stress, vol vertrouwen websites bouwen als VA. Naast dat het me direct verkopen voor mijn cursus heeft opgeleverd, zorgt het ook voor meer volgers, podcastluisteraars, websitebezoekers en verkopen voor mijn andere producten.

4. Gebruik je netwerk

Ken je een andere ondernemer met een groot bereik? Bekijk dan of je een samenwerking met diegene kunt opstarten. Misschien kun je wel te gast komen in de podcast van diegene, of een livesessie doen via Instagram.

Andere ideeën zijn:

  • Vraag of je een bonusmodule mag opnemen voor iemands cursus. Zo ken ik verschillende ondernemers die een bonus voor een ccursus van Celine Charlotte hebben aangeboden.
  • Werk met een affiliatemodel: iemand promoot jouw dienst/product. Koopt dan via hun link jouw product, dan ontvangt de promoter commissie. Kennis.shop is hier heel succesvol mee gewoden.
  • Maak een soort pakket met andere ondernemers: Ik werk als webdesigner regelmatig samen met copywriters en brandingexperts. Ik weet dat sommige ondernemers zo samen een pakket aanbieden. Zo maak je gebruik van elkaars netwerk.
Meer websitebezoekers conversie

5. Maak een mix tussen snelle media en duurzame media

Veel ondernemers beginnen met tips op Instagram/LinkedIn delen. Het fijne van social media is dat je makkelijk een band opbouwt met mensen. Het is persoonlijk en laagdrempelig.

Een nadeel is dat je content maar kort zichtbaar is. Dus je moet constant aanwezig zijn om hier mooie resultaten uit te halen.

Mix daarom een snel marketingkanaal, zoals Instagram of LinkedIn met een duurzaam kanaal, zoals een blog, podcast of YouTubekanaal. Deze kanalen duren misschien in het begin langer om op te lopen. Maar je houd er veel langer resultaat uit halen.

Een extra voordeel van een podcast, blog of YouTubekanaal is dat je langer de aandacht van iemand vasthoudt. Daardoor werk je automatisch direct aan de like en trust die mensen nodig hebben om klant te worden.

Wat past er bij jou?

Het belangrijkste is om te kiezen wat bij jou past en waar je je prettig bij voelt. Vraag jezelf af wat je leuk vindt om te doen en wat jouw doelgroep het meest aanspreekt. Door consistent te zijn en waardevolle content te bieden, zul je merken dat je aantal websitebezoekers groeit.

Benieuwd wat je verder kunt doen om meer verkopen uit je website te halen? Lees dan deze blog over de klantreis.

Zelf vol vertrouwen websites leren bouwen voor klanten als VA? Meld je dan aan voor de gratis masterclass.

WordPress Webdesigner Divi Expert Tamara Belt

Tamara Belt - Webdesigner & Divi specialist

Als webdesigner en Divi specialist is het mijn doel om jou te laten groeien via je website. Met een geweldige website die (weer) 100% bij je past.

Naast webdesign en websiteoptimalisatie op maat, leer ik virtual assistents hoe ze goede websites met Divi bouwen met de Webdesigncursus voor VA's.

Bekijk mijn aanbod

Gratis Masterclass:
ZONDER STRESS, VOL VERTROUWEN WEBSITES BOUWEN ALS VA

In de masterclass geef ik je insider websitetips en strategieën over hoe jij vol zelfvertrouwen geld kunt verdienen met het bouwen en aanpassen van websites.

Schrijf je gratis in en claim jouw plek direct