Begin jij ook gewoon met je blogs of webteksten te typen? En heb je eigenlijk geen idee of deze teksten je helpen met je online vindbaarheid? Dan is het slim om zoekwoordenonderzoek te doen. Zoekwoordenonderzoek is de basis van je SEO-strategie; hiermee kom je erachter op welke zoekwoorden jij kunt scoren. Dit maakt je online marketing sneller en effectiever. Wist je dat dit helemaal niet zo ingewikkeld is? Met deze 5 stappen doe je in no-time je eigen zoekwoordenonderzoek!
Wat is zoekwoordenonderzoek?
Zoekwoordenonderzoek of keyword research is een onderzoek waarbij je kijkt naar de zoektermen waarmee je kunt scoren in Google. Het is dus de basis van je SEO-strategie; je ontdekt welke termen je potentiële klanten gebruiken, zodat je daar op in kunt spelen.
Zoekwoordenonderzoek vertelt je:
- op welke zoekwoorden je bezoekers je al vinden;
- met welke zoekwoorden je je vindbaarheid kunt verbeteren.
Zoekwoordenonderzoek in 5 stappen
Keyword research geeft je dus inzicht in het zoekgedrag van je (potentiële) klant. Zo kun je je online vindbaarheid verbeteren en beter inspelen op de behoeftes van je doelgroep. Daarnaast gaat, als je goed keyword research hebt gedaan, je contentmarketing en Google Advertising makkelijker én effectiever. Dus, waar wacht je nog op? Laten we beginnen!
Stap 1: Brainstormen
Je begint met brainstormen naar zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Het handigste is om dit per categorie te doen. Zo is mijn hoofdzoekwoord online marketing, maar ik bied (web)design & branding, socialmediamanagement, e-mail- en contentmarketing aan. Dat zijn mijn categorieën. Per categorie schrijf je zoveel mogelijk zoektermen op. Je kunt ook vrienden of familie vragen naar waar zij op zouden zoeken. Bijvoorbeeld: Als jij iemand nodig hebt om een nieuwe website te bouwen, waar zoek je dan op? Zo kun je op nog meer zoektermen komen. Gebruik ook synoniemen en bedenk de reden waarom iemand zoekterm gebruikt. Iemand wil bijvoorbeeld een nieuwe website, omdat de oude site traag is en niet op alle schermen werkt. Dan denk je dus aan termen als responsive website, mobielvriendelijke website en snelle website.
Let op: gebruik niet alleen losse woorden, maar gebruik zogenaamde long tail keywords. Dit zijn zoektermen met meer dan twee woorden. Hiermee maak je je termen specifieker. Het voordeel hiervan is dat het makkelijker is om op gevonden te worden; er is namelijk minder concurrentie. En hoe specifieker de zoekopdracht is, hoe groter de kans is dat iemand een aankoop gaat doen. Stel je hebt een kleinschalige yogaschool in Leiden en je biedt hier yin yoga aan. Als iemand zoekt op yoga, dan kan dat bijvoorbeeld het volgende betekenen:
- Wat is yoga?
- Welke soorten yoga zijn er?
- Yogakleding en -attributen
- Yogaretraites etc.
Hoe groot is de kans dat iemand dan jouw yogaschool voorbij ziet komen in Google en dat diegene jouw yogalessen gaat volgen? Niet heel groot, want de term is te breed. Stel dat iemand zoekt op yin yoga Leiden, dan wordt het interessant. Diegene is veel gerichter op zoek en zal ook eerder jouw lessen gaan volgen.
Je kunt ook bij je concurrentie kijken om extra inspiratie op te doen. Zet alle ideeën in een excelbestand.
Stap 2: Onderzoek waar je websitebezoekers je op gevonden hebben
Daarna ga je kijken naar met welke zoekwoorden je al scoort. Deze stap kun je gebruiken als je al websitebezoekers hebt. Gebruik hiervoor Google Search Console. Je moet deze eerst wel instellen en integreren in Google Analytics. Ga naar Google Analytics -> rapporten -> acquisitie -> search console en klik op zoekopdrachten. Je krijgt dan een overzicht van de zoektermen die websitebezoekers gebruiken om op jouw website te komen. Verder kun je klikken op bestemmingspagina’s. Als je op de link van de pagina klikt, zie je via welke zoektermen bezoekers op die pagina zijn gekomen.
Tip: Soms kom je ineens rare zoektermen tegen die helemaal niet bij je bedrijf passen. Als je dat ziet, loop dan de pagina na om te ontdekken hoe dit kan. Misschien staat er een verkeerde alt-tekst bij een afbeelding of gebruik je de verkeerde woorden in je tekst.
Exporteer de zoekwoorden.
Stap 3: Nieuwe zoekwoorden ontdekken
Daarna ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden. Er zijn hier verschillende tools voor.
Ubersuggest
Ubersuggest is één van de meest uitgebreide gratis tools voor zoekwoordenonderzoek. De tool geeft je niet alleen suggesties voor nieuwe zoektermen, maar vertelt je ook hoe vaak erop gezocht wordt en hoe moeilijk het is om met die term te scoren. De zoekvolumes uit Ubersuggest komen uit de zoekwoordplanner van Google en de suggesties komen ook uit Google Suggest. Maar het is handig, omdat je alles in één overzicht hebt. Exporteer dan ook zeker dit overzicht.
Answer the Public
Deze tool is superhandig om long tail keywords te maken. Je vult enkele woorden in en Answer the Public geeft je veel suggesties met lange zoektermen met bijvoorbeeld vragen, voorzetsels, vergelijkingen en verwante zoektermen. Deze kun je ook gemakkelijk downloaden. Met de gratis versie van Answer the Public heb je wel een maximale hoeveelheid zoektermen per dag.
Google Trends
Met Google Trends ontdek je of de populariteit van een zoekwoord toeneemt of afneemt. Denk bijvoorbeeld aan een reisbureau. Mensen zullen meer zoeken op zonvakanties in het voorjaar (voor de zomervakantie) en een citytrip naar een kerstmarkt plannen veel mensen in het najaar. Je kunt hier slim op in spelen tijdens populaire periodes.
Stap 4: Verzamel alle zoekwoorden & bepaal zoekvolume
Daarna ga je alle zoekwoorden verzamelen in één excelbestand. Filter alle dubbele en niet-relevante termen eruit.
Vervolgens ga je kijken hoeveel mensen op die zoektermen zoeken en of het dus zinvol is om bepaalde zoektermen te gebruiken in je marketing. Je kunt het excelbestand uit stap 4 uploaden in de zoekwoordplanner van Google Ads. Houd er wel rekening mee dat het zoekvolume is bepaald door de betaalde advertenties van Google. Dus zie de getallen niet als keiharde data, maar als iets wat inzicht geeft.
Stap 5: Zoektermen kiezen voor je teksten
Tot slot bepaal je welke zoektermen je wilt gebruiken voor je teksten. Ga niet al je zoekwoorden op één pagina proppen, maar verdeel het onder in verschillende interessante pagina’s. Ik maak dan bijvoorbeeld gelijk een contentkalender. Daarin beschrijf ik wanneer ik wat ga plaatsen. Je kunt eventueel zelfs al titels schrijven voor de blogs die je wilt schrijven. Zo hoef je niet lang na te denken over waarover je gaat schrijven. Je kunt je je content weken of maanden vooruit plannen.
Tip: Denk bij de titels van je teksten niet alleen aan de zoekwoorden, maar ook aan de websitebezoeker. Een titel moet prikkelen en goed weergeven waar de tekst over gaat. Anders gaan mensen niet op je artikel klikken.
0 reacties