Je hebt het vast weleens meegemaakt: je bent lekker aan het surfen op een website en ineens.. Error 404 – pagina niet gevonden. U wordt nu doorgestuurd naar de homepagina.
Daar zit niemand op te wachten. Veel mensen klikken zelfs weg. Als website-eigenaar wil je dit voorkomen.
Gelukkig kun je met WordPress gemakkelijk je persoonlijke 404-pagina maken. Zo zorg je dat je je bezoekers niet kwijtraakt en kun je zelfs extra conversies binnenhalen. Hieronder vertel ik je hoe je de foutpagina kunt optimaliseren om je bezoekers op je website te houden.
Wat is een 404-pagina?
Een 404-pagina is de pagina waar websitebezoekers op komen als de pagina die ze proberen te bereiken niet (meer) bestaat. Hier zijn verschillende oorzaken voor:
- De pagina is verwijderd
- De pagina is verplaatst
- De website is van http naar https (beveiligingscertificaat) gegaan en de pagina’s zijn niet goed doorgelinkt
- De bezoeker typt de verkeerde url in
- De url onder een klikbare link klopt niet
Regelmatig zie ik 404-pagina’s met een standaard tekst als: 404 Pagina niet gevonden, klik hier om terug te gaan naar de homepage. Zonde, want je kunt het veel leuker maken.
404-foutmeldingen voorkomen en oplossen
De truc is om ten eerste te zorgen dat mensen gewoon op de pagina’s belanden waar ze heen navigeren. Test daarom eerst of je website geen links heeft die niet meer bestaan. Je hebt hiervoor de gratis tool Broken Link Checker. Heb je een zogenaamde ‘broken link’ gevonden? Fix deze dan:
- Is er een typefout gemaakt in de link? Dan kun je de link gewoon aanpassen.
- Is de pagina verplaatst/verwijderd? Dan kun je redirects (doorlinks) instellen. Dan link je mensen naar de juiste of alternatieve pagina. Dit kun je doen via je hosting of een plugin.
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Als je dus een pagina verwijdert of de url aanpast, zorg dan altijd dat je de pagina’s goed doorlinkt.
Waaruit bestaat een goede 404-foutpagina?
Je kunt helaas niet altijd voorkomen dat mensen op een 404 error page terechtkomen. Daarom is het belangrijk dat je deze pagina optimaliseert, zodat je je websitebezoekers niet kwijtraakt. Misschien kun je zelfs nog iets verkopen via deze pagina. Laat de volgende onderdelen terugkomen in je pagina:
1. Beschrijving dat de pagina niet gevonden is
Allereerst is het belangrijk voor de bezoekers om te weten waarom ze niet op de pagina komen waar ze naar zochten. Beschrijf dus duidelijk dat de pagina niet gevonden is.
2. Populaire links
Daarna ga je zorgen dat je websitebezoeker op jouw website blijft. Zet dus niet alleen een linkje neer naar de homepage, maar zet hier de belangrijkste links neer van jouw website. Denk bijvoorbeeld aan blogs of jouw producten/diensten.
3. Zoekveld
De websitebezoeker was op zoek naar een bepaalde pagina op jouw website, daarom is het slim om een zoekveld toe te voegen. Zo vinden ze misschien toch nog wat ze zochten.
4. Contactgegevens
Zorg dat mensen vanuit deze pagina contact met je kunnen opnemen. Misschien waren ze wel op zoek naar een contactpagina of willen ze iets vragen. Als ze je contactgegevens niet kunnen vinden, dan mis je hier kansen.
5. Inschrijven nieuwsbrief
Als je een nieuwsbrief hebt, dan kun je hier mooi een inschrijfformulier plaatsen. Misschien haal je er wel nieuwe nieuwsbriefleden mee binnen.
6. Weggever/speciale aanbieding
Als goedmakertje, kun je ook een weggever of speciale aanbieding plaatsen. Zo zorg je dat je de websitebezoeker alsnog een aankoop doet of een e-mailadres achterlaat.
Een persoonlijke 404-pagina implementeren in je WordPress-website
Er zijn verschillende manieren om de 404-pagina op je website te zetten:
Via je Divi-thema
Gebruik je het Divi-thema van Elegant Themes*? Dan heb je geluk! Dit thema heeft namelijk al de mogelijkheid om je 404-pagina te personaliseren. Ga hiervoor naar Divi > Themabouwer en klik op Nieuwe sjabloon toevoegen. Scroll helemaal naar beneden naar 404 pagina. Klik deze aan. Vervolgens klik je op Aangepaste body toevoegen en pas je de pagina aan.
*Affliatelink: ik ben affiliatepartner van Elegant Themes. Als je via mijn link het Divi-thema aanschaft, dan krijg ik daar commissie voor. Het kost jou natuurlijk niks extra.
Met een plugin
Een andere makkelijke manier is met een plugin. Ik gebruikte bijvoorbeeld 404 page – your smart custom 404 error page. Je maakt een 404-pagina aan zoals je ook een normale pagina aanmaakt. Vervolgens download en activeer je de plugin. Daarna ga je naar weergave > 404 Foutpagina en kiest bij algemeen je eigen 404-pagina uit.
Via je hosting
Je kunt het ook via je hosting instellen. Deze manier is meer voor echte computernerds. Ben jij dat niet? Of doe je liever makkelijk? Dan zou ik gewoon één van de bovenstaande opties kiezen. Mijn hosting is Vimexx. Bij Vimexx log je in bij DirectAdmin. Vervolgens klik je op je website en ga je naar Advanced Features > Custom Error Pages. Klik op 404 Not Found – 404.shtml. Vul hier de html-code in voor jouw 404-pagina.
Extra tips
- Maak het persoonlijk en begrijpelijk. als je zakelijke computertaal gebruikt, begrijpen de meeste gebruikers dit niet. Superzonde, want zo zullen ze sneller je website verlaten. Vermijd daarom de term ‘404’. Dit zegt de meeste mensen niet zoveel.
- Laat je menubalk intact. Zo kunnen mensen makkelijker terug navigeren.
- Gebruik je eigen huisstijl. De 404-pagina is onderdeel van jouw website. De pagina moet daarom dezelfde schrijf- en huisstijl hebben als de rest van je website.
- Gebruik humor en creativiteit. Zorg daarbij wel dat het bij jouw website past en dat je de pagina niet onduidelijk maakt.
- Check of mensen op de pagina komen. Kijk regelmatig in Google Analytics of mensen op de pagina komen. Zo zie je al snel of er misschien een verkeerde link op je pagina staat.
Voorbeelden en inspiratie
Eén van de beste 404-pagina’s is wel degene van de HEMA. HEMA gebruikt humor, biedt alternatieve pagina’s en contactmanieren aan. Daarnaast kun je helemaal onderaan je ook inschrijven voor de nieuwsbrief en kun je winkels in de buurt zoeken.
Ik vind Heineken altijd supersterk met marketing, maar helaas heeft Heineken weinig aandacht besteed aan de 404-pagina. Zo kun je alleen terug navigeren naar de homepage. Er is geen zoekbalk en er zijn geen alternatieve pagina’s (behalve algemene voorwaarden e.d.). Daarnaast kun je ook geen contact opnemen vanuit deze pagina. De tekst is wel begrijpelijk, maar vrij standaard. Heineken laat hier dus helaas kansen liggen.
Zo’n persoonlijke 404-pagina maken is een fijne kleine optimalisatieklus om voor klanten te doen en zo extra geld te verdienen. In de cursus: Geld verdienen met kleine Websiteklussen leer ik je stap voor stap 6 veelgevraagde websiteklussen uitvoeren.